Dyrare med förmånsbil

Regeringen föreslår ett bonus-malus-system för nya lätta fordon och till följd av detta föreslås även en ändrad beräkning av bilförmånsvärdet och att t ex trängselskatt inte längre ska anses ingå i bilförmånsvärdet.

Bonus-malus-system

Regeringen har föreslagit ett bonus-malus-system för nya lätta fordon som innebär att bilar med låga koldioxidutsläpp får en bonus vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga koldioxidutsläpp får ett straff (malus) i form av högre skatt. Detta är ett förslag i budgetproppen som föreslås börja gälla från och med 1 juli 2018.

Förmånsbil

Till följd av förslaget vill regeringen också förändra beräkningen av bilförmånsvärdet. Dessutom vill regeringen att trängselskatt samt väg- bro- och färjeavgifter inte längre ska anses ingå i bilförmånsvärdet. Dessa ändringar föreslås träda i kraft redan 1 januari 2018.

Vad innebär förslagen?

Det här är ett förslag som för vissa skulle innebära en rejäl förändring av bilförmånsvärdena. Förutom detta har vi den ändrade hanteringen av trängselskatt som kan komma att innebära rejält ökade kostnader för de som kör mycket i Stockholm och Göteborg.

För någon som reser till och från jobbet dagligen i Stockholm innebär det – om personen nåt maxbeloppet – 105 kr per dag i förmånsbeskattning när arbetsgivaren betalar trängselskatt. Det innebär en ökad beskattning för den anställde med ca 7 500 kr till 25 000 kr (beroende på skattenivå) per år för trängselavgifter som tidigare ingått i förmånsvärdet.

Det blir också viktigt att särskilja hur mycket trängselskatt som hör till privatkörning respektive tjänstekörning, vilket i sig kan leda till ökade kostnader.

Regeringens prop. 2017/18:1