Utredning om arbetstidsfrågor

Regeringen har tillsatt en särskild utredare som ska utreda ett antal frågor gällande arbetstid och ledighet. Syftet med utredningen är att skapa ett mer hållbart arbetsliv med minskad risk för ohälsa och arbetslöshet. Regeringen vill också stärka skyddet för arbetstagare, skapa ett tydligare regelverk och öka möjligheten för ett flexibelt arbetsliv samtidigt som arbetsgivarens möjlighet att tillgodose sitt behov av arbetskraft ska beaktas.

Utredaren har fått följande uppdrag:

  • För att bidra till rörlighet och utveckling och ett längre arbetsliv ska möjlighet till ett så kallat alterneringsår utredas.
  • Undersöka om det finns behov av reglering av så kallade arbetstidsbanker.
  • Hur anställningstryggheten kan stärkas när arbetsgivaren vill minska antalet timmar på anställningskontraktet på grund av arbetsbrist, så kallad hyvling.
  • Hur anställningstryggheten för intermittent anställda kan stärkas.
  • Analysera behovet av en reglering som ger rätt till ett anställningsavtal som motsvarar den faktiska arbetstiden.
  • Analysera om de befintliga möjligheterna att frivilligt gå ner i arbetstid är tillräckliga.

Uppdraget som gäller alterneringsår, arbetstidsbanker och deltid som möjlighet ska redovisas senast den 30 mars 2018 och de återstående delarna ska redovisas senast 31 januari 2019.