Regeringen ändrar 3:12-förslaget

Regeringen har lagt fram sitt förslag om ändringar i 3:12-reglerna. Jämfört med 3:12-utredningens förslag har justeringar gjorts på ett flertal punkter. De nya reglerna föreslås gälla från 1 januari 2018.

Regeringens förslag

Enligt regeringen skulle utredningens förslag slå hårt mot de minsta företagens förutsättningar och det förslag som nu läggs fram har därför justerats på flera punkter. Nedan följer regeringens förslag punkt för punkt.

Höjd skattesats

Regeringen föreslår (liksom utredningen) att skattesatsen på utdelning inom gränsbeloppet höjs från 20% till 25%. Skattesatsen på den del av utdelning och kapitalvinst som överstiger takbeloppet ändras inte, utan kommer även i fortsättningen att vara 30%.

Ingen sänkning av schablonbeloppet

Regeringen vill inte sänka schablonbeloppet eftersom förenklingsregeln används av ca 70% av delägarna i fåmansföretag, och framför allt av de minsta företagen och nystartade företag.

Endast den ena regeln får användas

Regeringen föreslår att det inte ska vara möjligt att kombinera förenklingsregeln och huvudregeln. Den som tillämpar förenklingsregeln i ett företag ska alltså inte kunna beräkna något ytterligare gränsbelopp för andelar i andra företag. Huvudregeln får dock användas för hur många aktieinnehav som helst.

Inget höjt lönekrav

Utredningens förslag om höjt löneuttagskrav kommer inte att genomföras. Regeringen anser att ett höjt lönekrav skulle motverka små och nystartade företags vilja att växa och anställa.

Lönebaserat utrymme

Liksom utredningen föreslår regeringen att löneunderlaget först ska fördelas med lika belopp på andelarna i företaget. Det lönebaserade utrymmet ska därefter beräknas till:

  • 15% av andelsägarens löneunderlag upp till 6 IBB
  • 30% av andelsägarens löneunderlag mellan 6 och 60 IBB
  • 40% av andelsägarens löneunderlag över 60 IBB

(I utredningens förslag var gränserna något annorlunda fördelade)

För närstående beräknas det lönebaserade utrymmet utifrån de närståendes sammanlagda löneunderlag. Beloppet fördelas därefter på delägarnas andelar.

Taket för lönebaserad utdelning slopas

Regeringen föreslår att denna regel slopas.

Kapitalandelskravet

Regeringen föreslår att reglerna om kapitalandelskrav ändras. Förslaget innebär att för andelsägare som äger andelar som motsvarar mindre än 4% av kapitalet i företaget får det lönebaserade utrymmet inte överstiga 25% av delägarens eller någon närståendes lön från företaget eller dess dotterföretag under året före beskattningsåret.

Takbelopp

Förslaget innebär att takbeloppet ska vara sammanlagt 120 IBB för utdelning och kapitalvinster under beskattningsåret. Någon hänsyn till de senaste fem årens kapitalvinster ska inte längre tas.

Enligt en övergångsbestämmelse ska dock kapitalvinster från försäljningar som skett under beskattningsåren 2013-2017 få räknas med vid beräkningen om delägaren begär det. Denna bestämmelse gäller dock inte vid försäljning till närstående eller eget eller närståendes företag.

Uppräkning av sparat gränsbelopp

Regeringen föreslår att uppräkningsräntan för sparat gränsbelopp ska vara SLR + 2 procentenheter (istället för dagens SLR + 3).

Kvotering av kapitalförluster

Som en följd av förslaget om att höja skattesatsen på gränsbeloppet till 25% föreslår regeringen att kvoteringen av kapitalförluster ändras i motsvarande mån, vilket innebär en kvotering till 5/6 (istället för dagens 2/3).

Generationsskiften

Regeringen vill liksom utredningen underlätta generationsskiften och möjligheten till så kallade trädabolag (karensbolag) och föreslår att ett särskilt undantag införs i reglerna om samma eller likartad verksamhet.

Dotterbolagsdefinitionen behålls

Regeringen vill behålla definitionen av dotterföretag. Det kommer alltså fortfarande inte vara möjligt för ett dotterföretag att kunna ha flera moderföretag.

Utkast till lagrådsremiss Fi2016/03965/S1