Ny praxis om skattetillägg vid uppenbara fel
Skatteverkets utredningsskyldighet kan i vissa fall innebära att felaktiga yrkanden eller uppgifter i deklarationer inte ska leda till skattetillägg. HFD har nu avgjort två fall som kan leda till ny praxis på skattetilläggsområdet.
I vissa fall lämnas deklarationer med uppenbara misstag, med dubbla avdrag eller felaktiga belopp. Om felet är så uppenbart att det inte kan ligga till grund för ett beslut, kan Skatteverket enligt den särskilda utredningsskyldigheten inte ta ut ett skattetillägg.
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har avgjort två fall och tagit bort påförda skattetillägg. HFD ansåg i båda fallen att Skatteverkets utredningsskyldighet har inträtt, och därmed att en oriktig uppgift inte har lämnats.
Reglerna om skattetillägg och befrielse
Den som lämnar en oriktig uppgift i deklarationen kan bli tvungen att betala skattetillägg.
Det kan vara ett avdrag som gjorts felaktigt eller där moms inte har redovisats. Skattetillägget beräknas utifrån den skatt som undanhållits om deklarationen godkänts och är 40% på den delaktiga skatten vid inkomstskatt och 20% på den skatt som inte redovisats vid moms eller arbetsgivaravgifter.
Om företaget gjort ett underskott gör man en annan beräkning av skattetillägget. Istället för att beräknas på en undanhållen skatt (någon skatt har ju inte undanhållits under året vid ett underskott) ska skattetillägget i stället beräknas på en fjärdedel av minskningen av underskottet.
En oriktig uppgift ska dock inte anses ha lämnats om den uppenbart är felaktig, dvs inte kan läggas till grund för beslut, eller om andra uppgifter finns tillgängliga som gör det möjligt att fatta ett korrekt beslut.
Skatteförfarandelagen 49 kap 5 §
En uppgift ska anses vara oriktig om det klart framgår att
1. en lämnad uppgift är felaktig, eller
2. en uppgift som ska lämnas till ledning för beskattningen har utelämnats.
En uppgift ska dock inte anses vara oriktig om
1. uppgiften tillsammans med övriga uppgifter som har lämnats eller godkänts utgör tillräckligt underlag för ett riktigt beslut, eller
2. uppgiften uppenbart inte kan läggas till grund för ett beslut.
Skatteverket har en särskild utredningsskyldighet som innebär att de måste utreda om uppgiften kan ligga grund till ett beslut. En oriktig uppgift har inte lämnats om det är uppenbart att den inte kan läggas till grund för ett beslut.
Skatteförfarandelagen 40 kap 1 §
Skatteverket ska se till att ärendena blir tillräckligt utredda.
De två bestämmelserna kombineras – Skatteverket måste först utreda ärendet, för att sedan bedöma om den redovisade uppgiften är uppenbart felaktig.
Så skulle kunna vara fallet om t ex ett aktiebolag har gjort ett avdrag i deklarationen med en nolla för mycket, och beloppet då är orimligt i sammanhanget, eller om man har lämnat samma uppgift på två ställen i deklarationen och därmed gjort dubbla avdrag. Om felet är så uppenbart att det inte kan ligga till grund för ett beslut, kan Skatteverket enligt den särskilda utredningsskyldigheten inte ta ut ett skattetillägg.
Vad är ett uppenbart fel?
Även om en uppgift är felaktig måste alltså ytterligare en bedömning göras om det är en oriktig uppgift.
En felaktig uppgift är, enligt Skatteverket, inte oriktig om:
- uppgiften tillsammans med övriga uppgifter som har lämnats eller godkänts utgör tillräckligt underlag för ett riktigt beslut eller
- uppgiften uppenbart inte kan läggas till grund för ett beslut.
En person sin deklaration redovisat en kapitalvinst på 1 000 000 kr, medan endast 100 000 kr har angetts på huvudblanketten. Det framgår tydligt i bilagan att kapitalvinsten ska uppgå till 1 000 000 kr, och ett överföringsfel har alltså uppstått vid överföringen från bilagan till huvudblanketten. Då anses ingen oriktig uppgift ha lämnats.
När man däremot inte deklarerat en inkomst är detta normalt en oriktig uppgift, som inte omfattas av den särskilda utredningsskyldigheten. Skatteverket kan då påföra skattetillägg.
HFD har avgjort två fall där de helt och hållet undanröjer skattetillägget.
Koncernbidrag drogs av två gånger (HFD 2284-24)
Ett aktiebolag lämnade koncernbidrag till ett dotterbolag med 20 miljoner kr. Bolaget yrkade felaktigt avdrag för bidraget 2 gånger, genom att ta upp det på två ställen i deklarationen, dels under lämnade koncernbidrag och dels som en ej bokförd kostnad som ska dras av.
Skatteverket ansåg att en oriktig uppgift hade lämnats och påförde skattetillägg. Skatteverket ville ha en förklaring från bolaget, och de kom då in med en ny deklaration där koncernbidraget tagits bort under ej bokförd kostnad. Enligt bolaget hade misstaget skett eftersom de missförstått hur deklarationen skulle fyllas i.
HFD konstaterade att bolaget hade tillämpat två olika principer – i strid med Bokföringsnämndens allmänna råd. Mot denna bakgrund, samt då samma belopp uppgetts två gånger, borde Skatteverket ha uppmärksammat detta. HFD undanröjde skattetillägget.
Missad återföring av nedskrivning (HFD 7304-24)
I ett annat fall gjorde ett aktiebolag en nedskrivning av andelar i ett intresseföretag med 12 miljoner kr. Eftersom aktierna var näringsbetingade skulle bolaget inte ha gjort något avdrag, utan justerat för kostnaden i deklarationen. Detta missades dock och bolaget yrkade därmed felaktigt avdrag med 12 miljoner kr. Bolaget menade att felet var tekniskt, då de bytt skatteprogram, men Skatteverket påförde skattetillägg då uppgiften var oriktig.
HFD ansåg däremot att Skatteverket hade gjort fel. Av bolagets balansräkning framgick att bolagets finansiella anläggningstillgångar uteslutande bestod av andelar i koncern- eller intresseföretag. Det innebar att andelarna med största sannolikt var näringsbetingade, och detta borde Skatteverket ha reagerat på. HFD undanröjde därmed skattetillägget.
Ny praxis – överklaga skattetillägg?
Skatteverket har under lång tid haft en mer fiskal syn på skattetillägg. Om felet i deklarationen teoretiskt hade kunnat vara korrekt har man ansett att det funnits möjlighet att ta ut skattetillägg. I de fall en deklaration lämnats med t ex dubbla avdrag på samma belopp har detta i vissa fall betraktats som en oriktig uppgift.
Vad HFD nu menar är att Skatteverkets skyldighet att utreda bör vara mer omfattande än så. Även om en uppgift hade kunnat vara korrekt, måste Skatteverket i högre grad utreda uppgiften. Om övriga uppgifter talar för att den yrkade uppgiften är felaktig, räcker det inte att avdraget teoretiskt hade kunnat vara korrekt.
I de fall som gäller uppenbara fel kan möjligen de senaste fallen från HFD leda till ny praxis. Har man blivit påförd ett skattetillägg kan det alltså vara värt att se över om just det felet (som skattetillägget baserats på) var något som Skatteverket borde ha upptäckt.
Omprövningstiden för beslut om skattetillägg är 6 kalenderår efter beskattningsårets slut, så det finns stor möjlighet att ompröva gamla beslut.
Högsta förvaltningsdomstolen 2284-24 och 7304-24