Ny lönegarantilag ska motverka missbruk
En utredning har sett över den statliga lönegarantilagen. Utredningen föreslår att Skatteverket ska ges huvudansvaret för handläggningen av alla lönegarantiärenden, från beslut, till utbetalning och eventuella återkrav. Kontrollen föreslås att öka, i syfte att bland annat motverka felaktiga lönegarantiutbetalningar.
Tanken är att stoppa fusket. Mellan 100–150 miljoner kr kopplas årligen till misstänkt missbruk av lönegarantin enligt Riksrevisionen. Utredningen föreslår bland annat att:
- Skatteverket ges huvudansvaret för handläggningen av lönegarantiärenden. Det innebär bland annat att konkursförvaltare och rekonstruktörer inte längre ska fatta beslut om lönegaranti.
- Skatteverket ges utökade kontrollmöjligheter för att bland annat motverka fusk och andra former av missbruk eller oavsiktliga felaktigheter.
- Konkursförvaltare och rekonstruktörer ska fortsatt ha en roll i det nya systemet genom att de bland annat ska informera anställda om lönegarantin och ta fram underlag till deras ansökan.
- Alla lönegarantiärenden ska inledas genom en ansökan där personen ska identifiera sig.
Utredningen föreslår att de nya reglerna ska träda i kraft 1 juli 2027.
1 februari 2025 tog Skatteverket över ansvaret för utbetalning av lönegaranti från Länsstyrelserna.