Personalliggare – byggbranschen granskas
Skatteverket har genomfört den största kontrollen av personalliggare sedan reglerna om personalliggare infördes för byggbranschen 2016.
Kontroller genomfördes över hela landet. På 396 arbetsplatser kontrollerades 1 772 företag. Kontrollerna visade brister i ca 25% av företagen vilket ledde till ca 2,3 miljoner kr i kontrollavgifter.
Bristerna hos de besökta byggföretagen bestod t ex av att verksam personal inte var registrerad i personalliggaren, att liggaren inte gjordes tillgänglig för Skatteverket eller att det helt saknades personalliggare.
En trend som Skatteverket sett de senaste åren är att stora byggarbetsplatser där fler än 100 personer arbetar, har generellt sett färre brister än små och medelstora byggarbetsplatser.
Skatteverket meddelar att man nu ökar antalet kontrollbesök och att man har påbörjat arbetet med att identifiera aktörer där fördjupad utredning av oredovisad arbetskraft och oredovisade inkomster bör göras.
Kontrollavgiften är 12 500 kr för varje kontrolltillfälle och 2 500 kr för varje person som inte är dokumenterad i personalliggaren. Skatteverket har rätt att ta ut kontrolluppgift om
- personalliggare helt saknas,
- personalliggaren är så bristfällig att den inte går att kontrollera,
- personalliggaren inte bevarats, eller
- näringsidkaren vägrar att lämna ut liggaren.
Om näringsidkaren inte åtgärdar felet eller om ett nytt allvarligt fel upptäcks inom ett år ska ytterligare en avgift på 25 000 kr betalas.
Om ingen anmälan skett om byggstart och var den ska bedrivas är kontrollavgiften 25 000 kr.