Nya 3:12-regler 2026?
– förbättringar för (nästan) alla fåmansdelägare
Enklare 3:12-regler? Förbättrade 3:12-regler? Svar ja på båda frågorna!
Efter 2 års utredande och efter mycket hysch-hysch och spekulationer presenterades i juni 2024 den nya 3:12-utredningen. Det mycket omfattande förslaget till förbättrade och förenklade fåmansregler för utdelning och kapitalvinst har sedan varit ute på remissrunda, och regeringen presenterar nu en lagrådsremiss.
Oväntat bra utredningsförslag – få ändringar efter remissrundan
Utredningen fick överlag ett varmt mottagande när det presenterades. De flesta gillade förslagen, som innebär rejält förenklade beräkningsregler för utdelning och som dessutom ger högre utdelningsutrymmen för de allra flesta.
Regeringens förslag överensstämmer till stora och avgörande delar med utredningens förslag. Några saker skiljer dock. Regeringen föreslår inte:
- Ett gemensamt takbelopp på utdelningar och kapitalvinster.
- Att syskon tas bort från närståendekretsen i fåmansreglerna.
- Att man i lag definierar utomståendelagens krav på ägarandel till 30%.
- Att fåmansföretag ska lämna kontrolluppgifter om ägarandelar mm. Istället ska ägare av kvalificerade andelar lämna de uppgifter som Skatteverket behöver i sin deklaration.
Sammanfattning av förslagen
Regeringen föreslår bland annat:
En ny modell för beräkning av gränsbeloppet
Den nya modellen innebär t ex:
- att dagens förenklingsregel och huvudregel slås ihop till en gemensam regel som ska användas av samtliga delägare,
- att man får tillgodoräkna sig ett höjt schablonbelopp per företag (4 inkomstbasbelopp, vilket motsvarar 322 400 kr 2025), fördelat mellan delägarna utifrån ägarandel, och för en delägare som äger andelar i flera företag begränsas dennes sammanlagda grundbelopp till 4 inkomstbasbelopp
- att dagens löneuttagskrav (ägarens/närståendes lön) och kapitalandelskrav (4% gränsen) slopas och ersätts av ett schablonmässigt löneavdrag (8 inkomstbasbelopp, vilket motsvarar 644 800 kr 2025). Dock kvarstår regeln om att en delägare kan nyttja ett lönebaserat utrymme motsvarande högst 50 gånger den egna eller någon närståendes lön
- att alla delägare i fåmansföretag med anställda får möjlighet att tillgodoräkna sig ett löneunderlag
- att räntebaserat utdelningsutrymme fortsatt beräknas till statslåneräntan + 9 procentenheter, men endast beräknas på den del av omkostnadsbeloppet som överstiger 100 000 kr
- att uppräkningsräntan på sparat utdelningsutrymme slopas
Karenstiden förkortas
Regeringen föreslår att karenstiden vid bedömningen av om andelarna är kvalificerade och andra tidsgränser kortas med ett år.
Det innebär alltså att karensperioden blir fyra år istället för fem år som gäller enligt dagens regler.
Nya regler redan 2026!
Enligt regeringen ska de nya reglerna träda i kraft 1 januari 2026 (med vissa övergångsregler, såsom senare ikraftträdande för vissa regler).
Reglerna berör många delägare och företag
540 000 delägare i 400 000 företag
3:12-reglerna berör 540 000 personer som är delägare i 400 000 direktägda fåmansföretag. Fåmansföretagen utgör en betydande del av det privata näringslivet i Sverige med sammanlagt ca 1,6 miljoner anställda. Fåmansföretagen står för ca 37% av den totala omsättningen bland privatägda aktiebolag och 50% av de samlade personalkostnaderna.
Förslagen som lämnas beräknas medföra en lägre beskattning för delägarna i fåmansföretag med 1,1 miljarder kr per år. De sammanlagda gränsbeloppen beräknas öka med drygt 15% jämfört med dagens regler, och ungefär 80% av delägarna beräknas få ett större gränsbelopp genom förslagen.
Delägarna i de minsta företagen gynnas av att gränsbeloppen ökar genom införandet av ett grundbelopp, medan delägare i små och medelstora företag med anställda även gynnas av att löneuttagskravet och kapitalandelskravet slopas. Eftersom detta medför att fler delägare i företag med anställda får del av ett lönebaserat utrymme, stärker förslaget även incitamenten att investera och anställa, enligt regeringen.
Den nya modellen för beräkning av gränsbelopp
I slutet av denna artikel finns ett antal beräkningsexempel som visar effekten av de föreslagna beräkningsreglerna i praktiken. Där finns också ytterligare förklaringar av hur reglerna fungerar i olika situationer och vilka val man därmed kan göra för att uppnå bästa skattesituation.
Endast en beräkningsregel
Regeringen föreslår en ny modell för beräkning av gränsbeloppet. I den nya modellen ersätts dagens förenklingsregel och huvudregel med en gemensam regel som ska användas av samtliga delägare.
Grundbelopp
Ett grundbelopp (4 inkomstbasbelopp, motsvarande 322 400 kr 2025) införs per företag som ska fördelas på andelarna i företaget. Delägare som äger andelar i mer än ett företag ska fördela sitt grundbelopp mellan företagen om det totala beloppet annars skulle överstiga 4 inkomstbasbelopp (IBB). Fördelningen mellan företagen ska göras i proportion till ägd andel i respektive företag.
Följande exempel illustrerar hur fördelningen ska göras.
En person äger 60% av andelarna i företag X och 100% av andelarna i företag Y. Utan någon begränsning skulle personens totala grundbelopp uppgå till 6,4 IBB, fördelat på 2,4 IBB i företag X (60% IBB) och 4 IBB i företag Y (100% av 4 IBB). För att delägarens totala grundbelopp inte ska överstiga 4 IBB proportioneras grundbeloppet i stället mellan delägarens andelar i företagen.
Delägarens grundbelopp i företag X uppgår till 1,5 IBB (= 60/160 × 4 IBB) medan grundbeloppet i företag Y uppgår till 2,5 IBB (= 100/160 × 4 IBB).
Räntebaserat utdelningsutrymme och alternativa omkostnadsbelopp
Det räntebaserade utrymmet begränsas så att endast de som har ett omkostnadsbelopp på mer än 100 000 kr får tillgodoräkna sig ränta (på det överskjutande beloppet). Räntan blir fortsatt statslåneräntan + 9 procentenheter.
Kravet på att omkostnadsbeloppet ska överstiga 100 000 kr innebär att bestämmelsen gynnar de som gör större investeringar, utan att komplicera beräkningarna för de som endast gjort mindre investeringar. Nivån på grundbeloppet har delvis valts för att även kompensera för detta.
Regeringen föreslår även att index- och kapitalunderlagsreglerna slopas. Bestämmelserna får dock genom en övergångsregel tillämpas för beskattningsår som avslutas före 1 januari 2029.
Reglerna är en form av övergångsregler från tiden före skattereformen 1990/91, och innebär att omkostnadsbeloppet får beräknas enligt särskilda regler för aktier som förvärvats före vissa datum. När dessa regler slopas blir lagstiftningen enklare att överblicka, och mängden alternativa regler och handlingsalternativ som delägare behöver hålla reda på, och jämföra utfallet av, minskar. Eftersom endast omkostnadsbelopp över en viss nivå får användas i den nya modellen minskar också behovet av dessa alternativa regler.
Ingen ränta på sparat utdelningsutrymme
Uppräkningsräntan på sparade utdelningsutrymmen (idag statslåneräntan + 3 procentenheter) föreslås slopad av förenklingsskäl. De gränsbelopp som baseras på uppräkningsräntan bedöms till stor del utgöras av gränsbelopp som delägarna ändå inte hade kunnat använda.
Lönebaserat utdelningsutrymme
Regeringen föreslår en förändrad beräkning av lönebaserat utdelningsutrymme. Fortsatt ska 50% av löneunderlaget få nyttjas men dagens löneuttagskrav (kravet på ägarens/närståendes lön) och kapitalandelskrav (4% gränsen) slopas. Istället införs ett schabloniserat avdrag för egen lön på 8 inkomstbasbelopp (motsvarar 644 800 kr 2025). Detta kallas löneavdrag och minskar alltså löneunderlaget. Löneavdraget föreslås vara 8 inkomstbasbelopp även om andelarna inte innehafts under hela året, dvs någon proportionering utifrån innehavstid föreslås inte.
Om två makar är delägare i samma företag ska det lönebaserade utrymmet beräknas gemensamt för makarnas andelar och därefter fördelas med lika belopp på makarnas andelar i företaget.
De nya reglerna innebär att samtliga delägare i fåmansföretag som har anställda får möjlighet att tillgodoräkna sig löneunderlag i företaget, oavsett storleken på ägarandel (kapitalkravet på 4% slopas) eller eget/närståendes löneuttag (lönekravet slopas).
Det lönebaserade utrymmet för delägarens samtliga andelar i företaget ska även fortsättningsvis maximalt kunna uppgå till 50 gånger egen eller närståendes lön enligt förslaget. Denna regel fyller i det nya systemet ytterligare ett syfte, nämligen att säkerställa att en delägare (eller en närstående) faktiskt tar ut en lön som gör att delägaren kan nyttja löneunderlaget. Tas inte någon lön ut överhuvudtaget blir ju effekten att inget löneunderlag kan nyttjas (0 kr x 50 = 0 kr).
Löneunderlag vid andelsbyten
Nuvarande regler kan (i vissa situationer) innebära att löneunderlag som hör till en avyttrad andel delvis kan falla bort året efter ett andelsbyte. För att undvika denna effekt föreslår regeringen att även den lön som betalats ut innan andelsbytet (årets lön) ska ingå vid beräkningen av det lönebaserade utrymmet för den mottagna andelen.
Förslaget innebär att löneunderlaget vid interna aktieöverlåtelser som görs genom andelsbyte skyddas, medan löneunderlag vid vanliga interna aktieöverlåtelser fortsatt påverkas genom att löner före överlåtelsen kan falla bort.
Kapitalandelskravet (4%)
Regeringen föreslår att kapitalandelskravet på 4% för att få tillgodoräkna sig lönebaserad utdelning slopas.
Kapitalandelskravet har kritiserats för att det anses minska intresset för att använda reglerna om kvalificerade personaloptioner i fåmansföretag.
Genom att ta bort kapitalandelskravet blir reglerna om kvalificerade personaloptioner mer effektiva när det gäller att attrahera och behålla nyckelkompetens i växande företag. Avsikten med personaloptioner är att ge incitament för anställda att prestera och bidra till företagets tillväxt, genom en möjlighet att ta del av värdeökningen i företaget. Normalt äger man mindre än 4% av bolaget och har då inte möjlighet att ta del av ett lönebaserat utrymme.
Med förslaget kan de däremot ta del av ett lönebaserat utrymme om företaget växer och de har då en hög lönesumma då optionen nyttjas för att förvärva andelar.
Kvalificerade personaloptioner
Förslaget att avskaffa kapitalandelskravet (4% gränsen) och löneuttagskravet innebär en ny möjlighet att beräkna ett lönebaserat utrymme för delägare som förvärvat andelar genom personaloptioner. Även delägare med mindre ägarandelar kommer att kunna ta del av ett lönebaserat utrymme om företaget växer och anställer.
Införandet av ett grundbelopp på 4 inkomstbasbelopp innebär också en betydande förbättring för de delägare som i dagsläget beräknar årets gränsbelopp enligt förenklingsregeln. Även för delägare som beräknar årets gränsbelopp enligt huvudregeln men utan lönebaserat utrymme kommer förslaget att innebära betydande förbättringar.
Sammantaget leder förslaget till att det blir mer attraktivt att använda kvalificerade personaloptioner. Systemet kommer också bli mer effektivt när det gäller att attrahera och behålla nyckelkompetens i växande företag, menar regeringen.
Dotterföretagsdefinitionen avskaffas för aktiebolag
Regeringen föreslår att den nuvarande dotterföretagsdefinitionen avskaffas när det gäller aktiebolag. Detta innebär att bedömningen av om ett företag är ett dotterföretag i stället ska göras enligt civilrättsliga regler i aktiebolagslagen.
Dotterbolagsdefinitionen för handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer föreslås dock finnas kvar eftersom det annars skulle vara oklart hur löneunderlaget i dessa ska fördelas.
Karensregeln
Karensregeln och vissa andra tidsgränser sänks med ett år
Dagens tidsgränser föreslås genomgående sänkas med ett år, till beskattningsåret och de fyra föregående eller efterföljande beskattningsåren. Enligt dagens regler gäller alltså fem år (plus innevarande beskattningsår).
Detta har betydelse för flera olika delar av fåmansreglerna. Fram för allt har det betydelse för bedömningen av hur länge en andel ska anses kvalificerad efter att en delägare har slutat att vara verksam i betydande omfattning i företaget eller för bedömningen av bestämmelsen om samma eller likartad verksamhet.
Även bedömningen av om utomståenderegeln är tillämplig påverkas av hur lång tid som ska beaktas. Genom att en kortare tidsperiod ska läggas till grund för de olika skattemässiga bedömningarna kan tillämpningen av reglerna förenklas.
I de fall tidsgränsreglerna är framåtblickande (beskattningsåret plus ett antal år därefter) föreslås det generella ikraftträdandet 1 januari 2026 gälla även för beräkningen av tidsgräns. Det innebär att förändringen ska inträffa 2026 eller senare för att den förkortade tidsgränsen på beskattningsåret plus 4 år ska gälla. Har förändringen inträffat tidigare än 2026 fortsätter tidsgränsen beskattningsåret plus 5 år att gälla.
I de fall tidsgränsreglerna är bakåtblickande (beskattningsåret plus de X föregående åren), t ex för karensreglerna när ett bolag läggs i träda, föreslås ikraftträdandet vara 1 januari 2027. Det innebär att den utlösande händelsen ska inträffa 2027 eller senare för att den förkortade tidsgränsen på beskattningsåret plus 4 år ska gälla. Har förändringen inträffat tidigare än 2027 fortsätter tidsgränsen beskattningsåret plus 5 år att gälla.
Ikraftträdande
Lagändringarna i inkomstskattelagen föreslås träda i kraft 1 januari 2026 och ändringarna ska om inte annat anges tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter 31 december 2025.
Utöver denna generella regel för ikraftträdande finns en rad särregleringar för olika situationer och företeelser, vilket beskrivits under respektive område i den här artikeln.
Räkneexempel
Nedanstående räkneexempel visar hur beräkningarna enligt den föreslagna modellen ska göras.
I samtliga typfall antas att statslåneräntan uppgå till 1% och inkomstbasbeloppet (IBB) till 80 600 kr (2025 års nivå).
Det som skiljer delägarna i exemplen åt är lönesumman i företaget och delägarnas ägarandelar. Grundbeloppet uppgår i exemplen till 4 IBB per företag och löneavdraget till 8 IBB.
Bolaget utan anställda utöver ägaren
Ett företag har en lönesumma på 8 IBB och ägs av en ägare som äger 100% av aktierna i företaget. Omkostnadsbeloppet är 50 000 kr och sparat utdelningsutrymme 100 000 kr. Enligt dagens regler ska ägaren uppfylla ett löneuttagskrav som uppgår till det lägsta av 6 IBB plus 5% av den sammanlagda lönesumman i företaget, och 9,6 IBB.
Löneuttagskravet i företaget uppgår till 6,4 IBB, men delägaren väljer att maximera sin pensionsgrundande inkomst och tar därför ut 8 IBB.
Det lönebaserade utrymmet enligt dagens regler uppgår till 4 IBB (322 400 kr). Omkostnadsbeloppet i detta fall ökar gränsbeloppet med 5 000 kr medan sparat utdelningsutrymme ökar gränsbeloppet med 4 000 kr.
Ägarens totala gränsbelopp enligt huvudregeln uppgår alltså till 431 400 kr (= 322 400 + 5 000 + 4 000 + 100 000). Om ägaren i stället hade använt förenklingsregeln enligt dagens regler hade gränsbeloppet uppgått till 2,75 IBB (221 650 kr). Då detta är lägre än gränsbeloppet enligt huvudregeln kan delägaren antas använda huvudregeln.
Med ett oförändrat löneunderlag får delägaren inget lönebaserat utrymme med förslaget eftersom delägarens andel av företagets löneunderlag inte överstiger löneavdraget på 8 IBB. Om ägaren ökar sitt löneuttag eller anställer någon som inte är delägare får denne dock lönebaserat utrymme på den ökade lönen. Gränsbeloppet från omkostnadsbeloppet och uppräkningen av det sparade utdelningsutrymmet faller också bort. Däremot får ägaren ett grundbelopp på 4 IBB (322 400 kr). Totalt gränsbelopp blir grundbeloppet plus det sparade utdelningsutrymmet, dvs 422 400 kr (= 322 400 + 100 000).
Om delägaren går ihop med en kompanjon som har samma förutsättningar och de två äger 50% var av företaget kommer företagets löneunderlag att uppgå till 16 IBB. Vardera ägares andel av löneunderlaget uppgår alltså till 8 IBB. Från detta löneunderlag görs ett avdrag på 8 IBB. Delägarna får därför inte heller i detta fall något lönebaserat utrymme.
En breddning av ägarkretsen medför alltså inte att delägare får lönebaserat utrymme på andra delägares löner, under förutsättning att alla äger lika andelar i företaget. Vid olika stora andelar kan dock ägare med större ägarandelar få ett visst lönebaserat utrymme, men inte ägare med mindre andelar. Däremot får delägarna lönebaserat utrymme på löner till anställda som inte är delägare.
Om företaget i exemplet ovan i stället ägs av två delägare som är makar, får de enligt förslaget fördela löneavdraget mellan sig. Företaget har ett löneunderlag på 16 IBB. Vardera makens andel av löneunderlaget uppgår till 8 IBB. Makarna får fördela löneavdraget på 8 IBB mellan sig. Om de äger halva företaget vardera uppgår varje makes andel av löneavdraget till 4 IBB. Vardera maken får därför ett lönebaserat utrymme på 2 IBB. Makarna får också fördela grundbeloppet utifrån ägarandel. Vardera makes gränsbelopp uppgår därför till 4 IBB, fördelat på 2 IBB från grundbeloppet och 2 IBB från lönebaserat utrymme.
Om makarna i stället äger det gemensamma företaget via varsitt helägt holdingbolag får de enligt förslaget inte fördela löneavdraget mellan sig. Utan ett gemensamt avdrag återstår inget lönebaserat utrymme efter löneavdraget. Däremot får vardera maken hela grundbeloppet på 4 IBB i sitt eget holdingbolag.
Företaget med fler anställda
Ett företag har en lönesumma på 60 IBB (motsvarande ungefär 10 anställda) och ägs av en ägare som äger 100% av aktierna i företaget. Ägaren har ett omkostnadsbelopp på 50 000 kr och sparat utdelningsutrymme på 100 000 kr.
Enligt dagens regler ska ägaren uppfylla ett löneuttagskrav på 9 IBB. Om delägaren kan uppfylla löneuttagskravet uppgår det lönebaserade utrymmet till 30 IBB (2 418 000 kr). Omkostnadsbeloppet i detta fall ger ett gränsbelopp på 5 000 kr medan sparat utdelningsutrymme ger ett gränsbelopp på 4 000 kr. Om ägaren uppfyller löneuttagskravet uppgår det totala gränsbeloppet enligt dagens regler till 2 527 000 kr (= 2 418 000 + 5 000 + 4 000 + 100 000).
Om delägaren däremot inte kan uppfylla löneuttagskravet får denne inget lönebaserat utrymme enligt dagens regler. Gränsbeloppet enligt huvudregeln uppgår då i stället till 109 000 kr (= 5 000 + 4 000 + 100 000). Om ägaren i stället använder förenklingsregeln uppgår gränsbeloppet till 221 650 kr (2,75 IBB).
Enligt förslaget slopas löneuttagskravet. Delägaren i exemplet kommer då att få ett lönebaserat utrymme om denne inte hade det tidigare, och har möjlighet att minska sitt eget löneuttag om denne tidigare uppfyllde löneuttagskravet. Om löneuttaget minskar så minskar dock också det lönebaserade utrymmet.
Med ett oförändrat löneunderlag uppgår delägarens lönebaserade utrymme med förslaget till 26 IBB (= (60 – 8) × 0,5), eller 2 095 600 kr. Omkostnadsbeloppet och sparat utdelningsutrymme ger ingen ränta som läggs till gränsbeloppet. Däremot förs sparat utrymme vidare till nominellt värde. Delägaren får också ett grundbelopp om 4 IBB (322 400 kr). Totalt gränsbelopp uppgår till 2 518 000 kr (= 2 095 600 + 322 400 + 100 000).
Företaget med flera ägare
Företaget har en lönesumma på 400 IBB (motsvarande ca 70 anställda) och ägs av tre ägare med ägarandelarna 80, 17 respektive 3%. Alla tre ägare har omkostnadsbelopp på 50 000 kr och sparat utdelningsutrymme på 100 000 kr.
Enligt dagens regler ska alla ägare uppfylla ett löneuttagskrav om på 9,6 IBB för att få beräkna lönebaserat utrymme. Om detta kan uppfyllas uppgår lönebaserat utrymme för ägaren med 80% andel till 160 IBB (12 896 000 kr) och till 34 IBB (2 740 400 kr) för ägaren med 17% andel. Ägaren med 3% ägarandel får inte beräkna något lönebaserat utrymme på grund av kapitalandelskravet. Alla tre delägare får också ett gränsbelopp från omkostnadsbeloppet och sparat utdelningsutrymme på sammanlagt 109 000 kr (= 5 000 + 4 000 + 100 000). Om ägarna i stället använder förenklingsregeln får de ett gränsbelopp om 2,75 IBB multiplicerat med deras respektive ägarandelar. De kan också välja att bilda varsitt holdingbolag och får då hela förenklingsregelns schablonbelopp vardera, dvs 221 650 kr.
Enligt förslaget finns inte längre något löneuttagskrav, och ägarna kan välja att minska sina löneuttag. Lönebaserat utrymme enligt förslaget uppgår till 12 573 600 kr för ägaren med 80% andel, till 2 418 000 kr för ägaren med 17% andel och till 161 200 kr för ägaren med 3% ägarandel, vid en oförändrad lönesumma i företaget.
Omkostnadsbeloppet och sparat utdelningsutrymme ger ingen ränta som läggs till gränsbeloppet i förslaget. Däremot förs sparat utrymme vidare till nominellt värde. Varje ägare får också ett grundbelopp på 4 IBB multiplicerat med sin ägarandel i företaget. Gränsbeloppen för ägaren med 80% andel uppgår till 12 931 520 kr (12 573 600 + 100 000 + 257 920), medan ägaren med 17% får ett gränsbelopp på 2 572 808 kr (2 418 000 + 100 000 + 54 808). Ägaren med 3% ägarandel får ett gränsbelopp på 270 872 kr (161 200 + 100 000 + 9 672).
Partnerbolaget
Företaget har en lönesumma om 20 000 IBB (motsvarar ca 2 000 anställda) och ägs av 100 delägare med en ägarandel på 1% vardera. Varje ägare har ett omkostnadsbelopp på 50 000 kr och sparat utdelningsutrymme på 100 000 kr.
Enligt dagens regler uppfyller delägarna inte kapitalandelskravet och får därför inte beräkna något lönebaserat utrymme. Om delägarna använder huvudregeln får de ett gränsbelopp från omkostnadsbeloppet och sparat utdelningsutrymme på 109 000 kr (= 5 000 + 4 000 + 100 000). Om ägarna använder förenklingsregeln får de ett gränsbelopp om 2,75 IBB multiplicerat med deras respektive ägarandelar. De kan också välja att bilda varsitt holdingbolag och får då hela förenklingsregelns schablonbelopp vardera, dvs 221 650 kr.
Enligt förslaget finns inte längre något löneuttagskrav eller kapitalandelskrav, och ägarna kan få ett lönebaserat utrymme. Lönebaserat utrymme enligt förslaget uppgår till 96 IBB (7 737 600 kr) per ägare, vid en oförändrad lönesumma i företaget.
Omkostnadsbeloppet och sparat utdelningsutrymme ger ingen ränta som läggs till gränsbeloppet i förslaget. Däremot förs sparat utrymme vidare till nominellt värde. Varje ägare får också ett grundbelopp på 4 IBB multiplicerat med sin ägarandel i företaget (322 400 x 1% = 3 224 kr). Gränsbeloppen per delägare uppgår därmed till 7 840 824 kr (7 737 600 + 100 000 + 3 224).