Moms på avbokningsavgift
Vi bedriver biluthyrning och tar ut en avbokningsavgift om kunderna inte dyker upp eller inte avbokar i tid. Ska det vara moms på denna avgift?
Svar:
Beroende på vilka möjligheter kunden har enligt avtalet och om kunden väljer att avboka kan det bli momspliktigt eller momsfritt.
Om kunden avbokar för sent, och ska betala en avgift är det inte momspliktigt.
När kunden har möjlighet att avboka innan tillhandahållandet, och detta görs, anses heller ingen tjänst ha tillhandahållits – förutsatt att avgiften är billigare än priset för tjänsten.
Observera att om avbokningsavgiften däremot är minst lika dyr som tjänsten i sig, anses köparen vara bunden till sin förpliktelse enligt avtalet, och då ska säljaren ta ut moms.
Sen avbokning (avgiften billigare än priset för tjänsten)
Kunden bokar en hyrbil men har fått förhinder och kommer inte att nyttja bilen. Enligt avtalet måste kunden avboka minst 24 timmar innan uthämtningstiden för att slippa avbokningsavgiften.
Kunden ringer 10 timmar innan uthämtningstiden och meddelar att han inte kommer nyttja bilen – och får då betala en avbokningsavgift.
Kunden har i detta fall betalat avgiften (som understiger priset för att hyra bilen) och är därmed inte bunden till att hyra bilen. Avgiften är därmed ingen ersättning för någon tillhandahållen tjänst, och är då momsfri.
Om kunden inte dyker upp (”no-show”) och säljaren tar ut en avgift, är den avgiften en ersättning för en tillhandahållen tjänst. Tillhandahållandet består då av att köparen fått tillgång till en tjänst, och säljaren ska då ta ut moms.
Det spelar ingen roll om kunden har möjlighet att avboka eller inte.
No-show
Kunden bokar en hyrbil men dyker aldrig upp. Säljaren fakturerar en avbokningsavgift.
Enligt Skatteverket ska det vara moms på avgiften eftersom kunden fått tillgång till en tjänst.