Miljöbilar – ändrat förmånsvärde

Regeringen aviserade i budgetpropositionen att man ville ändra beräkningen av förmånsvärdet för miljöbilar.

Man vill ta bort dagens regel om att nybilspriset ska sättas ned till ”närmast jämförbara bil utan sådan teknik” och istället ska man utgå ifrån bilens miljöteknik.

Nu har det kommit en promemoria från Finansdepartementet (Fi2021/03348) där man presenterar förslaget på hur det nya systemet ska utformas.

Man föreslår alltså att nybilspriset sätts ned med fasta belopp utifrån bilens miljöteknik, enligt nedan:

  • 350 000 kr för el- och vätgasbilar
  • 140 000 kr för laddhybrider
  • 100 000 kr för gasbilar

Nedsättningsbeloppets storlek får dock inte överstiga 50% av bilens nybilspris.

Elhybrider (kan inte laddas med el) och etanoldrivna bilar ska inte omfattas av nedsättningen då man vill fokusera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp.

Beloppen som föreslås ska spegla den genomsnittliga nedsättning som dessa fordonstyper ges idag.

Effekten av förslaget blir att riktigt dyra elbilar får ett högre förmånsvärde (lägre nedsättning) medan förändringen för övriga elbilar kommer att slå lite olika. Några exempel:

  • Tesla med nybilspris 1 599 900 kr justeras idag ned med 619 000 kr – enligt de nya reglerna 350 000 kr
  • Tesla med nybilspris 1 179 100 kr justeras idag ned med 354 100 kr – enligt de nya reglerna 350 000kr.
  • Volkswagen med nybilspris 565 900 kr justeras idag ned med 252 000 kr – enligt de nya reglerna 282 950 kr (50% av nybilspriset).
  • Nissan Leaf med nybilspris 461 500 kr justeras idag ned med 264 800 kr – enligt de nya reglerna 230 750 kr (50% av nybilspriset).
  • Seat med nybilspris 264 900 kr justeras idag ned med 133 900 kr – enligt de nya reglerna 132 450 kr (50% av nybilspriset).

Tanken är att ändringen ska träda i kraft 1 juli 2022 och gälla för bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen för första gången från och med ikraftträdandet.