Tillväxtverket kritiseras av JO

Tillväxtverket är den myndighet som sedan april 2020 handlägger ansökningar om stöd vid korttidsarbete med anledning av coronapandemin. Justitieombudsmannen (JO) har under en tid tagit emot många klagomål om att myndigheten har en långsam handläggning och inte lämnar någon information om när stödet kommer att betalas ut.

JO har uttalat viss förståelse för att den nya stödformen, och den stora mängden ansökningar, har inneburit svårigheter för Tillväxtverket. Men med tanke på hur viktigt stödet är för många företag är det dock inte acceptabelt med handläggningstider med upp till flera månader, om det inte finns särskilda omständigheter som motiverar en längre handläggningstid. I ett fall där Tillväxtverket har kritiserats var handläggningstiden nästan fyra månader.

JO är också mycket kritisk till att Tillväxtverket inte har lämnat någon information till de sökande om förväntad handläggningstid. Även om det inte går att exakt uppge när ett beslut kommer att fattas så borde Tillväxtverket kunna ge dem som sökt stöd en bättre insyn i handläggningen samt en uppgift om genomsnittliga handläggningstider.

De konstaterade bristerna i Tillväxtverkets handläggning visar, enligt JO, på vikten av att de myndigheter som får i uppdrag att handlägga olika stödåtgärder i en extraordinär situation verkligen får förutsättningar för att utföra sitt uppdrag. Det kan bland annat vara i form av kompetens, systemlösningar och bemanning för att kunna hantera ärendena på ett skyndsamt och rättssäkert sätt.