Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI)

Från 1 januari 2019 ska alla företag med anställda lämna arbetsgivardeklaration månadsvis och på individnivå istället för årliga kontrolluppgifter. För vissa företag (företag med personalliggare och fler än 15 anställda) började reglerna gälla redan 1 juli i år.

Månadsredovisning

Arbetsgivare ska enligt det nya systemet lämna uppgifter om lön och skatteavdrag på individnivå varje månad via arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket, istället för årliga kontrolluppgifter.

Arbetsgivardeklarationen kan precis som tidigare lämnas elektroniskt eller på papper. Elektroniskt lämnas den antingen genom att en fil med samtliga uppgifter överförs eller genom att arbetsgivaren manuellt registrerar nödvändiga uppgifter för varje betalningsmottagare (via en e-tjänst med e-legitimation).

Tidpunkt

Redovisning av uppgifterna per betalningsmottagare ska göras i arbetsgivardeklarationen månaden efter den månad ersättning har betalats ut eller en anställd har fått förmånen. Löner och ersättningar som betalas ut i januari ska alltså redovisas i skattedeklarationen i februari. Redovisningstidpunkten är alltså densamma som tidigare.

Uppgifter som ska lämnas i totalsumma

Liksom tidigare ska uppgifter om sammanlagda skatteavdrag och arbetsgivaravgifter för samtliga anställda lämnas i skattedeklarationen. Däremot innebär de nya reglerna att uppgift om sammanlagd ersättning som arbetsgivaren är skyldig att göra skatteavdrag för och betala socialavgifter för inte längre behöver lämnas.

Uppgifter som ska lämnas på individnivå

De uppgifter som ska lämnas på individnivå i skattedeklarationen är bland annat

  • skattepliktiga och skattefria ersättningar för arbete (t ex löner, förmåner, sjuklön)
  • skatteavdrag
  • ersättning som är underlag för särskild inkomstskatt (SINK)
  • underlag för husarbete
  • ersättning som är underlag för statlig ålderspensionsavgift
  • hyresersättningar.

Det är alltså ungefär samma uppgifter som tidigare lämnades i den årliga kontrolluppgiften. Vissa uppgifter som tidigare lämnades i kontrolluppgiften behöver dock enligt de nya reglerna inte lämnas i arbetsgivardeklarationen. Det gäller uppgifter om

  • kostnadsersättningar för resa och logi i samband med tjänsteresa (om skatteavdrag inte ska göras)
  • förmån av fri parkering
  • anställningstid om anställningen bara varat en del av året
  • bilmodell vid bilförmån
  • vad den anställde betalat för bilförmån
  • antalet kilometer med bilersättning vid bilförmån
  • huruvida en bostadsförmån gäller ett småhus.

Årlig kontrolluppgift slopas

Om ersättningar har redovisats månatligen i arbetsgivardeklarationen behöver inte någon årlig kontrolluppgift lämnas.

Ersättningar som inte är underlag för skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter behöver inte redovisas i arbetsgivardeklarationen. Om detta gäller alla arbetstagare behöver alltså inte någon arbetsgivardeklaration ges in överhuvudtaget. Det kan bli aktuellt när det gäller till exempel mindre idrottsföreningar. De kommer även fortsättningsvis enbart att lämna kontrolluppgift en gång per år.

Myndigheter som kan få del av uppgifterna

Flera myndigheter får nytta av månadsuppgifterna. Exempelvis Försäkringskassan i sin ärendehantering av sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och bostadsbidrag. Servicen förbättras genom att man inför beslut har mer tillförlitliga och aktuella uppgifter om lön. Kronofogdens handläggning i samband med löneutmätning blir också mer effektiv och de förfrågningar som Kronofogden skickar ut till arbetsgivare minskar.

Även Socialnämnderna, Arbetslöshetskassorna, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket är exempel på myndigheter som får nytta av att uppgifterna lämnas månadsvis.

Ikraftträdande

Införandet av det nya systemet sker stegvis. För företag inom restaurang, tvätteri- eller byggverksamhet eller i näringsverksamhet som avser hårvård som ska föra personalliggare och har fler än 15 anställda började systemet med månadsuppgifter att gälla 1 juli 2018. För övriga ska bestämmelserna börja gälla 1 januari 2019.

Reglerna om att årsvisa kontrolluppgifter inte behöver lämnas om ersättningen eller förmånen har redovisats per betalningsmottagare i arbetsgivardeklarationen träder dock i kraft först 1 januari 2019 för samtliga företag. Detta innebär att de som omfattas av systemet med månadsuppgifter redan från 1 juli 2018 (se ovan) kommer att behöva lämna samma uppgift två gånger till Skatteverket.

Regeringens prop 2016/17:58, Skatteutskottets betänkande 2016/17:SkU21