Utvidgat skydd mot diskriminering

Riksdagen har beslutat att förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning även ska gälla för företag med färre än tio anställda.

Bristande tillgänglighet

Diskrimineringslagen kompletterades 2015 genom att en ny typ av diskriminering infördes – Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.

Med bristande tillgänglighet menas att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att det inte vidtagits tillräckliga åtgärder för tillgänglighet för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan funktionsnedsättning.

Exempel på åtgärder som kan krävas kan vara att ta bort trösklar eller att erbjuda hjälpmedel som någon behöver för att kunna delta i skolan eller jobbet.

Rimliga åtgärder

Det är bara nödvändigt att göra rimliga åtgärder med hänsyn till bland annat ekonomiska och praktiska förutsättningar som verksamheten har för att göra anpassningarna. Företag som tillhandahåller varor och tjänster till allmänheten behöver till exempel inte göra mer ändringar i sina lokaler än vad som står i bygglovet eller i startbeskedet för byggnaden eller fastigheten.

Förbudet mot bristande tillgänglighet gäller enligt nuvarande bestämmelser inte för företag som har färre än tio arbetstagare.

Ska gälla alla företag

Många av de företag som tillhandahåller varor och tjänster till allmänheten är företag som omfattas av undantaget för små företag. Detta är företag som många människor möter i sin vardag till exempel för att handla, besöka frisören eller gå på restaurang, vilket innebär att personer med funktionsnedsättning ofta riskerar att utestängas från att kunna ta del av dessa varor och tjänster.

Riksdagen anser att det är viktigt att även små företag omfattas av förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet. Riksdagen har därför beslutat att ta bort undantaget för företag med färre än tio arbetstagare.

Ikraftträdande

De nya reglerna träder i kraft 1 maj 2018.

Regeringens prop 2016/17:220, Arbetsmarknadsutskottets betänkande 2017/18:AU3