Bonus-malus-system för nya bilar

Regeringen föreslår ett bonus-malus-system för nya lätta fordon som innebär att bilar med låga koldioxidutsläpp får en bonus vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga koldioxidutsläpp får ett straff (malus) i form av högre skatt.

Bonus-malus-system

Regeringen har i en promemoria föreslagit ett bonus–malus-system som ska omfatta personbilar klass I och klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.

Huvudmotivet för ett bonus–malus-system är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.

Högsta bonusen – 45 000 kr

Regeringen föreslår att den högsta bonusen ska vara 45 000 kr. Den ska ges till de bilar som släpper ut 0 gram koldioxid. Bonusen minskar därefter linjärt för varje gram koldioxid som bilen släpper ut. Det lägsta bonusbeloppet på 7 500 kr ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid. Gasbilar får en fast bonus på 7 500 kr.

Malus – straff

Malus tas ut genom ett förhöjt belopp i fordonsskatten. För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet ska då vara 77 kr/gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram.

För koldioxidutsläpp över 140 gram/kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kr/gram koldioxid. Från år 4 och därefter är beloppet, precis som idag, 22 kr/gram koldioxid/kilometer vid blandad körning.

För alla lätta fordon tillkommer, som tidigare, ett grundbelopp på 360 kr och för dieseldrivna lätta fordon även ett bränsletillägg och ett miljötillägg.

Regeringen föreslår också att gränsen för när koldioxidbeloppet tas ut sänks från 111 till 95 gram koldioxid/kilometer, vilket innebär en generell höjning av fordonsskatten.

Ikraftträdande och ökade skatteintäkter

Bonus-malus-systemet förväntas ge ett överskott på 0,41 miljarder kr 2018 (0,22 miljarder kr 2019). De övriga förändringarna av fordonsskatten bedöms öka skatteintäkterna med ca 0,49 miljarder kr 2018 (1,52 miljarder kr 2019).

Regeringen föreslår att ändringarna ska träda i kraft 1 juli 2018.

Finansdepartementets promemoria Fi 2017/01469/S2

Kommentar:

Enligt Motormännen skulle förslaget innebära att 9 av 10 nyköpta bilar får höjd skatt (baserat på 2016 års försäljning).