Avdrag för klimatkompensation

HFD anser att utgifter för klimatkompensation kan vara avdragsgilla beroende på om det finns företagsekonomiska skäl för företaget och att det kan förväntas ha positiva effekter på företagets försäljning och vinst.

Klimatkompensation för 5,8 milj kr

Arla är ett stort mejeriföretag som producerar och säljer ekologiska mejeriprodukter. Under 2013 betalade Arla 5,8 miljoner kr för att klimatkompensera för de utsläpp av koldioxid som de ekologiska produkterna medfört.

Klimatkompensationen innebar att Arla ingick ett avtal med två olika företag som mot ersättning tillhandhöll tjänsten klimatkompensation i form av certifierad trädplantering i Afrika samt köp och makulering av utsläppskrediter motsvarande den mängd koldioxid som de ekologiska produkterna medförde.

Arla fick då rätt att använda en varumärkessymbol som visade att produkterna var klimatkompenserade och fick även dokumentation om att avtalad trädplantering hade skett.

De klimatkompenserande åtgärderna användes i marknadsföringen av bolagets ekologiska produkter. Bland annat hade man reklam på produkterna, större reklamkampanjer samt annonsering vid tunnelbanestationer.

I sin deklaration drog Arla av utgifterna för klimatkompensationen med 5,8 milj kr.

Omständigheterna är avgörande

Avdraget gillades dock inte av Skatteverket och efter att ha fått avslag både i förvaltnings- och kammarrätten prövade Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) fallet.

Enligt HFD beror det på omständigheterna i det enskilda fallet om ett företags utgifter för klimatkompensation får dras av eller inte.

För företag som producerar varor som medför koldioxidutsläpp kan det finnas ett kommersiellt intresse av att vidta åtgärder för att neutralisera utsläppen som sedan kan användas vid marknadsföringen av produkterna. Det kan enligt HFD finnas företagsekonomiska skäl för företaget att stödja globalt inriktade miljövårdande åtgärder då dessa kan förväntas ha påtagligt positiva effekter på företagets försäljning och vinst.

Avdragsgillt som marknadsföringskostnad

De klimatkompenserade åtgärderna som Arla hade utfört har uppgetts vara en central komponent i deras marknadsföring och försäljningen hade utvecklats positivt till följd av marknadsföringen.

Mot bakgrund av detta finns det enligt HFD anledning att anta att Arlas klimatkompensation har främjat försäljningen av de ekologiska produkterna. Med hänsyn till detta kan utgifterna för klimatkompensationen inte anses vara gåvor, utan är marknadsföringskostnader som ska dras av i näringsverksamheten. Därmed fick Arla avdrag för utgifterna för klimatkompensatonen med 5,8 milj kr.

Högsta förvaltningsdomstolen 4428-17